W okresie od 1 listopada do 30 kwietnia w miejscach, gdzie pojawi się nowy znak drogowy Wyposażenie zimowe bez względu na warunki pogodowe i stan nawierzchni będzie obowiązkowe używanie opon zimowych. Dodatkowa tablica pod wymienionym wyżej znakiem może ustanowić odmienną minimalną głębokość bieżnika czy okres obowiązywania. Za złamanie przepisów grozi mandat w wysokości kilku tysięcy koron.
Przepisy dotyczące korzystania z opon zimowych różnią się w poszczególnych krajach europejskich. Warto o tym pamiętać wybierając się na późnojesienny czy zimowy urlop.
Niektóre rządy już wprowadziły obowiązek montowania „zimówek”, inne zastanawiają się nad zmianą swojego ustawodawstwa w tym zakresie. Zmiany wymusza również prawo ubezpieczeniowe. W razie wypadku, ubezpieczyciel samochodu może nie zaakceptować pełnej wysokości poniesionych kosztów, jeśli kierowca nie dostosował ogumienia do warunków pogodowych panujących o danej porze roku.
W Niemczech, kierowcy zobowiązani są do wyposażenia samochodu w opony odpowiadające warunkom zimowym. W przypadku zatrzymania przez policję, jeżdżący na letnich oponach po drogach pokrytych śniegiem, mogą zostać ukarani mandatem. Dotyczy to również aut blokujących lub utrudniających ruch na drogach. Jeśli pojazd na letnich oponach spowoduje zimą wypadek, ubezpieczyciel kierowcy może odmówić pokrycia całości kosztów związanych ze spowodowaną szkodą, jeśli zastosowanie opon zimowych mogły zapobiec wypadkowi.
W Austrii w okresie od 1.listopada do 15.kwietnia pojazdy winny być wyposażone w opony zimowe o ile wymagają tego warunki atmosferyczne. Opony zimowe muszą być zamontowane na wszystkich kołach; nosić naklejkę M+S lub M&S a głębokość rzeźby bieżnika ma być co najmniej 4 mm (opony radialne 5 mm). Jeżeli pojazdy nie są wyposażone w opony zimowe trzeba posiadać łańcuchy przeciwślizgowe.
Na niektórych austriackich drogach, zwłaszcza w wyższych partiach gór, opony zimowe z bieżnikiem o głębokości co najmniej 4 mm mogą być obowiązkowe. Poza taką indywidualną regulacją w Austrii nie ma powszechnego obowiązku stosowania opon zimowych. Na niektórych drogach istnieje obowiązek stosowania łańcuchów zimowych, o czym informują znaki drogowe.
Nie ma powszechnego obowiązku stosowania opon zimowych w Szwajcarii, ale kierowcy jeżdżący na oponach letnich mogą być pociągnięci do odpowiedzialności z tytułu konsekwencji wypadku, jeśli zastosowanie opon zimowych mogło zapobiec wypadkowi. Reguła ta ma zastosowanie również do opon zimowych z bieżnikiem o głębokości mniejszej niż 4 mm. Ogólna polisa ubezpieczenia zazwyczaj nie pokrywa takich kosztów.
Opony zimowe obowiązują również w Finlandii, Szwecji, Estonii, Słowenii na Litwie i Łotwie, z tym że różne są terminy ich stosowanie w poszczególnych krajach i różne wymagania dotyczące wysokości bieżnika.
W Norwegii brak powszechnego obowiązku stosowania opon zimowych, jednak prawo wymaga „stosowania opon o odpowiedniej przyczepności” oraz bieżnika o głębokości co najmniej 3 mm, a Policja rozpatruje każdy przypadek z osobna.
Polska, Bułgaria, Słowacja, Rumunia, Węgry - nie mają powszechnego obowiązku stosowania opon zimowych, jednak ze względu na występujące w większości krajów wschodnioeuropejskich surowe zimy, zalecane jest zakładanie „zimówek”. Na Węgrzech, zimą, w samochodach należy wozić komplet łańcuchów zimowych. Turyści nie posiadający ze sobą łańcuchów mogą nie zostać wpuszczeni do kraju. Na Słowacji trzeba wziąć pod uwagę, że od 15 listopada do 15 marca muszą być stosowane opony zimowe o głębokości bieżnika co najmniej 4 mm. Przepisy mówią, że wystarczy założyć dwie opony tego rodzaju.
W obrębie państw byłej Jugosławii opony letnie są dozwolone zimą, jednak tylko w przypadku, gdy głębokość bieżnika wynosi co najmniej 4 mm. Alternatywnym rozwiązaniem jest stosowanie łańcuchów zimowych. Przepis dotyczy jedynie osi napędowej.
Komentarze (1)
Żadna opona zimowa z najgłębszym nawet bieżnikiem w żadnym z wymienionych krajów nie pomoże, jeśli u kierowcy będzie zbyt mała pojemność zwojów mózgowych. Naturalnie chodzi o odpowiednią wyobraźnię i niezbędne umiejętności.